Meklēt
Izvēlne

Le Chat Doré IEMIRDZAS ATKAL. RECENZIJA PAR BIRGERA KARLSTEDTA IZSTĀDI HELSINKOS

Latvijas Mākslas akadēmijas Mākslas vēstures un teorijas apakšnozares 3. kursa studentes Birutas Auriņas recenzija par Birgera Karlstedta izstādi Helsinkos, Amos Rex muzejā, 11. 10. 2019. – 12. 01. 2020.

Le Chat Doré iemirdzas atkal

Amos Rex modernās un mūsdienu mākslas muzejā uz kādu laiku bija atgriezies “Zelta kaķis” (Le Chat Doré) - viena no leģendārajām mākslinieku un bohēmistu kafejnīcām Helsinkos 20. gadsimta 30. gados.

Izstāde veidota kā retrospektīvs somu-zviedru mākslinieka Birgera Karlstedta (Birger Carlstedt; 1907-1975) daiļrades hronoloģisks mantojuma apkopojums.

Karlstedts ir viens no modernās mākslas celmlaužiem Somijā kā arī viens no lielākajiem Amos Rex mākslas fonda mecenātiem. Darbojies ne tikai stājglezniecībā, bet arī interjera dizainā un scenogrāfijā. Dēvēts par sava laika dendiju un pasaules pilsoni, daudz ceļojis. Sekojis līdz sava laika aktualitātēm mākslā, piedalījies diskusijās un uzdrošinājies eksperimentēt, aktīvi darbojies Helsinku un Eiropas sabiedriskajā dzīvē. Būdams tikai 22 gadus jauns, viņš īstenoja vienu no saviem mākslas un biznesa projektiem - Le Chat Doré kafejnīcas atvēršanu 1929. gadā Helsinku centrā ar mērķi pilsētā ienest Parīzes kafejnīcu bohēmisko atmosfēru ar analogu nosaukumu. Karlstedts arī pats veidoja tās interjeru, ieturot to 30. gadu funkcionālisma un Art Deco stilā, un sadarbojās ar tā laika pazīstamiem arhitektiem un dizaineriem un radīja pirmo no tāda tipa sabiedriskās vietas interjeriem Helsinkos. https://amosrex.fi/en/exhibitions/birger-carlstedt-le-chat-dore/

Kā viena no uzmanību un publiku saistošākajām ekspozīcijas sastāvdaļām bija kafejnīcas rekonstrukcija. Plašajās muzeja telpās apmeklētājiem tika radīts vizuāls priekšstats par Le Chat Doré atmosfēru un iekārtojumu: tajā ieiet, apsēsties pie galdiņa, pasūtīt kādu dzērienu vai uzkodu un aizceļot atpakaļ laikā uz 30. gadiem. Atbilstoši pieejamajām krāsainajām skicēm bija rekonstruēts sienu zilais krāsojums, sarkanās grīdas, dekoratīvā instalācija, zeltītās kaķu skulptūras. Lai pieredze būtu vēl pilnīgāka, organizatori bija izmantojuši arī mūsdienu digitālo tehnoloģiju sniegtās iespējas, apmeklētājiem ar muzejā pieejamo vai personīgo viedierīču palīdzību caur speciālu virtuālās realitātes aplikāciju bija iespējams izstaigāt vairākas kafejnīcas zāles, redzēt iekārtojumu un sajust telpisko atmosfēru.

Tomēr, visvairāk pārsteidza apjomīgais izstādīto Karlstedta mākslas darbu daudzums. Bija apskatāmi darbi, kas radīti visas viņa radošās darbības laikā – no studiju laika 20. gadsimta 20. gados līdz par mūža nogalei. Ekspozīcija veidota no Amos Rex muzeja īpašumā esošās kolekcijas, ko mantojumā atstājis pats mākslinieks. Plašajās izstāžu zāles telpās izliktie darbi labi spēja parādīt mākslinieka radošās darbības gājumu, lielu daļu, protams, aizņēma viņa abstraktās krāsu kompozīcijas, kas veiktas dažādās tehnikās: eļļas, temperas un aplikācijas. Bez abstraktajām un modernisma stilā ieturētajām kompozīcijām bija iespējams aplūkot arī figurālās kompozīcijas, klusās dabas, portretus, personīgo ceļojumu iespaidus un vērojumus. Darbu daudzveidība atklāj mākslinieka talantu darboties dažādos stilos. Atsevišķā izstāžu zālē bija apkopotas Karlstedta interjera un mēbeļu dizaina skices un zīmējumi, meti teātra dekorācijām un kostīmiem. Vienojošais Karlstedta rokrakstā ir unikālā krāsu un formas izjūta. Gleznās un aplikācijās arī parādās mūzikas tēma, darbu nosaukumi kā minors, mažors, simfonija. Šeit arī jāmin fakts, ka Karlstedts bija precējies ar dāņu pianisti Fransu Ellegardu (France Ellegaard) un savus mākslas darbus sasaistīja ar mūzikas pasauli, kas būtiski ietekmēja viņa daiļradi. Tādēļ arī interaktīvās izstādes sastāvdaļa bija pārdomāta koncertu programma. Visā norises posmā muzeja telpās tika organizēti dažādi koncerti, kuros uzstājās gan studenti no Sibēliusa akadēmijas, gan profesionāli mūziķi. Koncertu muzikālā programma bija veidota, lai saskanētu ar Karlstedta radošo darbību, īpaši skaņdarbi, kas viņam pašam bija nozīmīgi.

Kopumā var teikt, ka Le Chat Doré izstāde atstāja augsta līmeņa izstāžu menedžmenta iespaidu. Informācijas pieejamība nodrošināja, ka pat ja skatītājam mākslinieka vārds līdz šim bija svešs, tad pēc izstādes apmeklējuma ir radies priekšstats ne tikai par pašu Birgeru Karlstedtu, bet arī par konkrēto mākslas periodu Somijā kopumā. Ekspozīciju papildināja informācija uz sienām ar mākslinieka biogrāfiskajiem datiem, foto un viedo materiāli, arī izstādes informatīvais buklets. Paskaidrojošie teksti nav pārāk apjomīgi, rakstīti saprotamā un viegli uztveramā valodā. Pats izstādes iekārtojums: mākslas darbi sadalīti vairākās sekcijās, kas atbilst kādam no daiļrades posmiem, piemēram, cirka tēma, krāsa un forma, mūzika, sirreālisms utt. Atdalošās sienas nokrāsotas dažādās, bet savstarpēji harmoniskās krāsās, lai papildus izceltu mākslas darbus, kā arī tas ļāva apmeklētājam labāk orientēties apjomīgajā ekspozīcijā.

Protams, jāizceļ arī pati 2018. gadā atklātā Amos Rex muzeja ēka, kas ir lielisks mūsdienu arhitektūras piemērs, un bija jūtama sinerģija starp izstādi un tās norises vietu, kas viena otru papildināja. Turklāt, spriežot pēc intensīvās apmeklētības, ar patiesu cieņu var novērtēt pašu somu interesi par savu nacionālās kultūras mantojumu. Izstāde bija kā lielisks atgādinājums par lielo somu modernisma vilni 20. gadsimta mākslā un arhitektūrā.

Attēli – publicitātes materiāls https://amosrex.fi/en/exhibitions/birger-carlstedt-le-chat-dore/ un autora foto.