Meklēt
Izvēlne

MĀKSLAS VĒSTURES ENCIKLOPĒDIJA ZEM DEDZINOŠAS SAULES. RECENZIJA PAR ABŪ DABĪ LUVRU

Jūlijas Ņikuļcovas, LMA Mākslas zinātnes 3. kursa studentes, recenzija par Abū Dabī Luvru

Kā tikt Luvras muzejā bez rindām? Jābrauc uz Abū Dabī, kas ir Apvienoto Arābu Emirātu (AAE) otra lielākā pilsēta pēc Dubaijas. 2017. gadā durvis tur vēra leģendārā Luvra, pirmais multikulturālais muzejs arābu pasaulē, kas iemieso brīvas starpkultūru apmaiņas garu. Tā ir mākslas vēstures enciklopēdija zem dedzinošās saules, īsta dārgumu krātuve, kur atrodas visu zināmo civilizāciju, kultūras, vēstures, mākslas un reliģiju artefakti, mākslas objekti no seniem laikiem līdz mūsdienām.

Ar unikālām formām izceļas pati muzeja ēka, kuras arhitekts ir prestižās Prickera balvas laureāts Žans Nuvels (Jean Nouvel, 1945). Tuksneša vidū uz mākslīgi uzbūvētās Saadiyat salas 9200 kvadrātmetru platībā ir izvietotas plašas galerijas, kas pēc formas atgādina balta cukura gabaliņus zem milzīga mežģīņota sfēriska kupola. Neskatoties uz šķietamo vieglumu, metāla konstrukcija sver 7500 tonnu, līdzīgs svars ir Eifeļa tornim Parīzē. Kā uzsver arhitekts, ideja radās, iedvesmojoties no tradicionālās arābu arhitektūras. Kupola mežģīņu raksts sastāv no 7850 dažāda izmēra zvaigznēm, kas izvietotas atšķirīgos leņķos astoņos līmeņos, tāpēc, kad saules stari iziet cauri šai konstrukcijai, tie iekrīt muzeja zālē valdzinošā, vieglā kaleidoskopā.

Abū Dabī Luvra nav slavenās Parīzes Luvras filiāle, tai ir uz laiku nopirktas tiesības izmantot nosaukumu un mākslas šedevrus, kā arī muzeju ekspertu pakalpojumus (ekspertīze, konsultācijas, mākslas darbu noma). Par šīm tiesībām vairāk nekā 30 gadu garumā tika samaksāti 974 miljoni eiro.

Tagad muzejā ir skatāma pastāvīgā un pagaidu izstāde, kur var aplūkot šedevrus, kas atvesti no Parīzes muzejiem – Luvras, Orsē un Pompidū centra. Kolekcija sastāv no 300 atvestiem un tikpat daudz vietējās kolekcijas eksponātiem.

Ekspozīcijas ideja izpaužas daudzpusībā un multikulturālismā – šeit akcents tiek likts uz laiku, nevis vietu, tāpēc blakus tiek izstādīti dažādu civilizāciju, bet viena laikmeta pieminekļi. Piemēram, vienā skatlogā tiek eksponēta Kiklādu, ēģiptiešu un šumeru sīkplastika. Turpat blakus rosinās dialogs starp Gandharu un Seno Romu. Neskatoties uz attālumu, kas tos šķīra, šie divi darbi atklāj pārsteidzošas līdzības: Oratora statuja, kas veidota 1. gadsimtā Romā, ir balstīta uz grieķu mākslas reālistiskajiem principiem. Tāpat arī Bodhisatvas statuja, kas izgatavota tajā pašā laika posmā Gandhārās reģionā, kur pēc Aleksandra Lielā iekarojumiem izveidojās indogrieķu dzimtas. Grieķu tradīcija, kas iedvesmojusi abas skulptūras, vislabāk redzama apģērba krokās.

Nākamajā zālē redzam kopā eksponēto viduslaiku Madonnu, tā paša laika meksikāņu dievu, un japāņu samuraju bruņās. Tas viss estētiski baudāmi iekārtots elegantās vitrīnās un kopumā rada viena veseluma sajūtu. Muzejā ir arī tematiskas telpas, kurās eksponētas dažādu valstu senlietas: Irākas, Ķīnas, Indijas un citu. Plaši pārstāvēti dažādu kultūru reliģiskie priekšmeti, piemēram 9. gadsimta “Zilais Korāns”, Jemenas 1498. gada Tora un divas gotiskās 13. gadsimta Bībeles. Virzoties pa baltajiem saulē apspīdētajiem zāles labirintiem, sastopam arī dekoratīvi lietišķo mākslu – lieliskus porcelāna, metāla, stikla un mēbeļu piemērus.  Modernās un laikmetīgās mākslas sadaļa arī pilna ar slaveniem vārdiem un šedevriem, sākot no Pikaso un Magrita darbiem un beidzot ar Vorholu un Veiveju.

Luvras muzejs Abū Dabī ir tik plašs, ka, lai redzētu un nesteidzīgi izbaudītu visu, ir jāņem neliels atvaļinājums, jo nav iespējams aptvert šo bagātību vienā reizē. Patlaban tas ir viens no lielākajiem muzejiem Apvienotajos Arābu Emirātos un ideāls patvērums saules nogurdinātajiem mākslas mīļotājiem.


Visas fotogrāfijas no personīgā arhīva.