Meklēt
Izvēlne

PROJEKTA 'DESIG*NESS' KOPRADES UN SADARBĪBAS AUGLĪGIE NOTIKUMI

Starptautiskā projekta DESIG*ness koprades un sadarbības auglīgie notikumi - vasaras skola, studiju process un teātra izrāde.

Latvijas Mākslas akadēmija (LMA) starptautiskā projekta DESIG*nessDesign and Diversity in Higher Education (Dizains un citādība augstākajā izglītībā) ietvaros sekmīgi īsteno vairākas savstarpēji saistītas radošās sadarbības, un viena no tām nesen tika iedzīvināta unikālā emocionālā izrādē "Gaisma, es tevi dzirdu" Latvijas Leļļu teātrī.

DESIG*ness projekta aktivitātes, kuras īsteno Latvijas Mākslas akadēmija (LMA), Mākslas un dizaina akadēmija Milānā (NABA) un Viļņas Mākslas akadēmija (VDA), ir vērstas uz iekļaujošu dizaina procesu - koprades un jaunrades veicināšanu studentiem, docētājiem un cilvēkiem ar invaliditāti. 2024./2025. studiju gada pirmā semestra laikā secīgi risinājās trīs notikumi, kuros tika attīstītas iekļaujošā dizaina metodes un prakse.

Vasaras skola – iekļaujošais dizains un koprade

2024. gada septembrī, projektā iesaistīto partneru augstskolās norisinājās trīs atšķirīgas vasaras skolas jeb radošās darbnīcas. To galvenais uzdevums bija cilvēku ar invaliditāti (dzirdes, redzes un kustību traucējumi) līdzdalības veicināšana kultūras norisēs un pieejamība dizaina un mākslas augstākai izglītībai.
No 16. līdz 20. septembrim vasaras skolā Rīgā piedalījās studenti un pasniedzēji no interjera, grafikas dizaina un tekstila specialitātēm, cilvēki ar redzes traucējumiem, kā arī jaunieši un viņu skolotāji no Rīgas Strazdumuižas vidusskolas – attīstības centra. Projekta asociētais partneris ir invalīdu un viņu draugu apvienība "Apeirons", kas nodrošināja dalībniekus ar informāciju un ekspertīzi par dažādiem redzes invaliditātes aspektiem (lektore Līga Ķikute).

LMA veidotā  vasaras skola ietvēra trīs dažāda satura darbnīcas:

"Kustība un telpa", ko vadīja režisore Elīna Cērpa un arhitekte/ dizainere Ieva Lāce-Lukševica, pētīja, kā ar ķermeņa un kustības starpniecību var palīdzēt cilvēkam izzināt sevi un iepazīt apkārtējo telpu. Kustība tika aplūkota kā metode tālākai iekļaujošas scenogrāfijas izveidei Latvijas Leļļu teātra izrādei, tapa arī  pirmās idejas, kas būtu vienlīdz labi uztveramas gan redzīgiem cilvēkiem, gan cilvēkiem ar redzes traucējumiem. Dalībnieki eksperimentēja ar dažādām kustībām, tausti un skaņu, lai atklātu visa ķermeņa nozīmi saskarsmē ar apkārtējo vidi, kā arī vēstījuma nodošanas formām. 

Savukārt darbnīca "Materialitāte” ko vadīja mākslinieces Ūna Laukmane un Ieva Krūmiņa, piecu dienu laikā ļāva dalībniekiem eksperimentēt ar dažādiem materiāliem, pētot, kā tie rada savu vizuālo un taktilo stāstu. Tika analizēta materiālu, vides un gaismas mijiedarbība, kā arī pētīta cilvēka un materiāla savstapējā saikne, kas radot dažādas saskarsmes un emocionālas dimensijas.

Trešā darbnīca "Vizuālās mākslas pieejamība un piekļūstamība cilvēkiem ar funkcionāliem redzes traucējumiem" tika veltīta mākslas pieejamībai kultūras institūcijā, to vadīja dizainers Rihards Funts un mākslas kuratore Adele Bērziņa, un tā norisinājās Latvija Nacionālajā mākslas muzejā (LNMM). Tika aktualizētas neredzīgajiem civēkiem svarīgās maņas – tauste un oža, un to iespājamais pielietojums vizuālas informācijas uztverē un pieredzējumā.

DESIG*ness projekta aktivitātes Rīgā organizēja: LMA projektu vadītāja Vineta Kreigere, vasaras skolas programmu veidotāja LMA profesore Barbara Ābele sadarbībā ar kuratori Adeli Bērziņu un dizaineru Rihardu Funtu. 

Rudens studiju semestris – teātra izrādes scenogrāfijas detaļu un prototipu izstrāde

Vasaras skolas darbnīcās izstrādātās idejas tika tālāk attīstītas rudens semestrī Tekstila specialitātes maģistra programmas 1. kursa studiju ietvaros. Studentes attīstīja idejas par taktilu stāstniecību dažādos tekstilmateriālos, radot unikālas personalizētas scenogrāfijas detaļas. Rezultāts tika prezentēts semestra nobeiguma skatēs – kopizstādē "Atļauts pieskarties", kur apmeklētāji tika aicināti piedzīvot mākslu ar tausti, atklājot jaunu dimensiju vizuālās mākslas uztverē. Daļa no izstādes darbiem ir iekļauti izrādes "Gaisma, es tevi dzirdu" taktilajā scenogrāfijā. Izstāde tika kuplināta ar gandrīz visu vasaras skolas dalībnieku un darbnīcu vadītāju klātbūtni.

Izstādes autores LMA Tekstila specialitātes maģistra studiju programmas 1.kursa studentes: Signe Birkova, Ilze Rukšāne, Aija Cimiņa, Maija Mackus, Anita Krastiņa, Grace Nitoumbi.

Izrāde "Gaisma, es tevi dzirdu" – emocionāla kulminācija

Kā secīgs un viens no emocionālākajiem notikumiem bija mirklis, kad pie skatītājiem 7. februārī nonāca izrāde “Gaisma, es tevi dzirdu”,  kas veidota režisores Elīnas Cērpas vadībā sadarbībā ar starptautisku radošo komandu. Kopā ar aktrisēm (trīs neredzīgas meitenes un viena profesionāla aktrise) uz skatuves un skatītāju rokās nonāca izrādes scenogrāfes Pamelas Butānes veidotās scenogrāfijas detaļas, kuru prototipi tika radīti LMA studiju un projekta DESIG*ness procesā. 

Izrāde ir dokumentāls stāsts, kurā trīs meitenes ar redzes traucējumiem uz mazas skatuves stāsta, dejo, joko un dzied par to, kā ir būt neredzīgai. Skatītājam ir jājūt un jāsadzird pašam, izmantojot taustes un skaņu pieredzi, un jāmēģina sadzirdēt to, ko dzird meitenes, jo skaņa un pieskāriens ir viņu saikne ar apkārtējo pasauli. Skatītāju klēpjos iegulst scenogrāfijas elements, kas atklāj un ar taustes palīdzību ļauj iejusties katras meitenes stāsta pasaulē. Izrāde pakļauj skatītājus savam ritmam un liek tiem izkāpt no ierastajiem rāmjiem un stereotipiem.

Izrādes veidotāji: Režisore: Elīna Cērpa
Dzejnieks un tulkotājs: Matias Knolls
Horeogrāfe: Noa Simons
Scenogrāfe: Pamela Butāne
Komponists un skaņu mākslinieks: Staņislavs Kuļikovs
Aktrises: Agnese Puisāne, Elīza Kupruka, Sindija Šteinberga, Dace Vītola. 

Papildu informācijai par Latvijas Leļļu teātri un izrādes pieejamību lūdzu apmeklējiet: www.lelluteatris.lv

Radošā sinerģija un iekļaujošās mākslas nozīme

Latvijas Mākslas akadēmija ir gandarīta par iespēju piedalīties šī unikālā projekta realizācijā, kas devusi studentiem un docētājiem iespēju mācīties saskarsmes un izziņas pieredzi kopā ar cilvēkiem ar redzes traucējumiem, kā arī piedzīvot teātra radīšanas un mākslas pieredzējuma brīnumu bez redzes klātbūtnes.

DESIG*ness projekts apliecina, ka dizains un māksla var kalpot kā tilts starp dažādām sabiedrības grupām, radot tādu vidi, kurā katrs var rast savu izteiksmes formu un un tikt sadzirdēts vai ieraudzīts. Projekta notikumu virkne liecina par iekļaujošās domāšanas spēku un transformējošo ietekmi uz sabiedrību.