Meklēt
Izvēlne

LĪNIJU DEJA. RECENZIJA PAR ZĪMĒŠANAS TRIENNĀLI “CILVĒKA PIESKĀRIENS”, OSLO

Mākslas zinātnes  nodaļas 3. kursa studentes Ināras Bulas recenzija par Zīmēšanas triennāli „Cilvēka pieskāriens” mākslas telpā Kunstnernes Hus, Oslo, 17.11.2019. - 12.01.2020.

Līniju deja

Zīmēšanas triennāle „Cilvēka pieskāriens” Oslo, mākslas telpā Kunstnernes Hus  pulcina vienkopus 35 Norvēģijas un ārvalstu māksliniekus. Zīmēšanas triennāles Oslo rīkotas periodiski pēdējo divdesmit gadu laikā, bet šogad pirmo reizi Norvēģijas Zīmēšanas asociācijas pastāvēšanas vēsturē nolemts „iziet ārpus robežām”, paplašinot mākslinieku sadarbības loku.

Triennāles pārstāvētos māksliniekus vieno līnija. Ar to tiek izteiktas emocijas, vingrināts prāts un roka, līdz visbeidzot radīta meistarīga jūtu ekspresija. Līnija iezīmē cilvēces vēstures fiksēšanu alu zīmējumos un tā ir klātesoša mūsdienu digitalizētajā pasaulē. Tomēr triennāles centrā ir cilvēks, kas ir visa ierosinātājs. Apjausma par to nāk, jau sākot vizuālo ceļojumu līniju pasaulē, jo mākslas telpas centrālajās kāpnēs ir impozants stilizēts cilvēka atveids, veidots no baltām salīmētām lapām. Uzraušoties stāvo kāpņu virspusē, skatītājs saprot, ka cilvēks ir tikai vizuālais apmāns un galvas vietā realitātē ir līnijām pildīts kvadrāts, kas atgādina dzīvības koku, ietilpinātu konkrētās robežās.

Ekspozīcija izkārtota mākslas telpas otrajā stāvā tā, lai skatītājs, ejot pa apli, varētu aizdomāties par eksistenciālām tēmām. Sajūta, ka dzīves pavediens kā līnija stiepjas cauri cilvēka mūžam, sasienot kopā savstarpēji nesaistītus tēlus plašā vecuma diapazonā. Sākot kustību pa riņķa līniju, skatam paveras grafikas darbi, kas veltīti dzīves ritumam – no ieņemšanas līdz pat dvēseles pārcelšanās brīdim. Zīmētas cilvēka rokas (ar un bez dzīves līnijas) dažādos žestos atspoguļo mums tik labi zināmās, tomēr šķietami mūs neskarošās emocijas. Telpas otrā galā apspēlēta ieņemšanas tēma, parādot, ka beigas vienmēr ir labas tikai pasakās, bet dzīve nav tikai pozitīvu notikumu pilna un, iespējams, ka gaidītais satikšanās prieks pārvērtīsies smagā sevis meklēšanas un pilnveidošanas darbā. Šīm izpausmēm izvēlēti interesanti izteiksmes līdzekļi – instalācijas, veidotas no filca un metinātām metāla vīlēm. Līnija iezīmēta ar līmes pistoles un krāsu kombināciju. Abus telpas galus apvieno baltas plāksnes ar melniem tēliem, cilvēkiem kustībā.

Otra ekspozīciju zāle sākotnēji izraisa jautājumu: „Kas tas tāds?”. Nelielā telpā aiz baltu dvieļu kaudzītes ieslīpi atrodas objekts, kas mūsu platuma grādos dzīvojošajiem asociējas ar sociālistiskā režīmā ražotu tipveida mēbeļu produkciju. Objekts stāvgrūdām pilns ar cilvēka dzīves laikā uzkrātiem priekšmetiem, kuriem, šķiet, ir vairāk emocionālā vērtība nekā praktiskais pielietojums, īpaši kaķītis „Made in China”. Redzot to visu, skatītājam neviļus rodas doma ielūkoties aiz skapja, kur, mirtēm dekorēts, spīd balts zārks ar grafiskiem attēliem. Instalācija ar vanitas tēmas „garšu”.

Esot domās par dzīves nebeidzamo notikumu, pārsteigumu virkni, par dzīvi pēc dzīves, līniju ritmu mēbelēs, interjerā un grafikas darbos, pēkšņi skatītājs atrodas spilgtu krāsu ieskauts, apžilbst no kontrastiem un mēģina saprast, vai ir nonācis pareizajā telpā. Spilgtu, krāsainu cilvēku iespējamo emociju un mīmiku atveidu pilni paneļi kā horizontāle un ūdens kā dzīvības upes stabs, pilns ar prieku un baudas simboliem kā vertikāle piepilda telpu. Vertikāles centrā vīrietis, cilvēks, gadsimtu gaitā nostiprinājies spēcīgs un neievainojams tēls. Un tad viss - izeja, ekspozīcijas beigas. Bet izstādes kurators ir parūpējies vēl par pēdējo pārsteigumu. Tieši iepretim durvīm divi grafiski darbi – enerģisku un krāsainu līniju štrihojumu pilni, no kuriem iztek akmeņi ar antropomorfu un zoomorfu būtņu atveidiem. Skatītājam pašam ir sev jādefinē, ko viņš redz – dvēseles, pirmsākumu, emocijas, vai iespējams ko citu.

Triennāle kopumā atstāj kvalitatīvi sagatavota projekta iespaidu. Grafikas darbi atlasīti savstarpēji atbilstoši, nav disonējoša iespaida. Lai gan darbu ir salīdzinoši daudz un risinātās tēmas ir emocionāli smagas, kopvērtējumā sajūta ir harmoniska. Raudzīsim, kā ziemeļu kaimiņiem veiksies nākamās Zīmēšanas triennāles veidošanā.

Vairāk informācijas: https://kunstnerneshus.no/en/exhibitions/tegnetriennalen2019