Meklēt
Izvēlne

AIZVADĪTA STARPTAUTISKĀ EKSPERIMENTĀLĀ DIZAINA VASARAS SKOLA – “ILABS 24”

No 27. maija līdz 2. jūnijam Kuldīgā, Adatu Fabrikā norisinājās starptautiska eksperimentālā dizaina vasaras skola ILABS24, ko rīkoja Latvijas Mākslas akadēmijas Dizaina nodaļa. 27 studenti no sešām dažādām Eiropas valstīm, kā Latvija, Lietuva, Vācija, Islande, Itālija un Portugāle darbojās ap tēmu “kokmateriāli – no meža un kokiem kā dzīvojošām ekosistēmām, līdz kokmateriāliem un produkcijas pārpalikumiem”. Eksperimentālā izstrādē balstītā vasaras skola ir unikāla programma, kas ļauj studentiem paplašināt jēdzienu 'produktu dizains', konceptuāli un eksperimentāli strādāt ar dažādiem kokmateriāliem, ar A/S Latvijas Finieris, kā arī Latvijas Koksnes un Ķīmijas institūta atbalstu.

Septiņu dienu intensīvo programmu papildināja dažādas ekskursijas, kā piemēram A/S Latvijas Finiera rūpnīcas apmeklējums, kā arī ekskursija uz Latvijas Valsts Mežu Mazsilu kokaudzētavu. Pieredzes stāstos dalījās zinātnieki, ražotāji un dizaineri, kā Jakob Nieman (AT/SE), Tommaso Corá (IT), kā arī pasaulslavenais mēbeļu zīmols Artek (FN). Žurnāliste, raidījuma vadītāja un pasniedzēja Ilze Dobele iesaistīs studentus radošajā darbnīcā par prezentēšanas prasmēm.

Studenti praktiski darbojās četros tematiskos apakšvirzienos iedziļinoties dažādajās kokmateriālu pārstrādes stadijās. Savienojot iegūto teorētisko kontekstu ar radoši māksliniecisko ideju ģenerēšanu, tika izstrādāti dažādi prototipi, produkti, stāsti, kā arī spekulācijas par mežu resursiem. Tāpat tika radītas idejas jauniem materiāliem un produktiem, kas veidoti tikai un vienīgi no koka apstrādes pārpalikumiem. 

The System

Studentu grupa iepazinās ar mežu kā dzīvojošu ekosistēmu un pētīja, kāda nozīme ir koku vecumam, sugu dažādībai, kā arī sekas cilvēku darbībai mežos. Radošajā daļā studenti pētīja, kā produkti spēj būt informācijas nesēji par pašu koku. Tematiskā grupas meistarklasi vadīja biologs un pētnieks Māris Olte.

The Product

Ar trīsdimensionālās pīšanas palīdzību studentu grupa pētīja nažfiniera atsevišķos slāņus un to savienošanas veidus, lai panāktu strukturālu noturību, kā arī atklāt jaunus produktu virzienus, kur pīšanas tehnika rada izturību, nevis līme. Pīšanas meistarklasi vadīja Madara Putna-Zvirbule un Kaspars Zvirbulis.

Craftsmanship

Grupa darbojās ar saplākšņa virsmas dizainu un ar mārketrijas palīdzību piešķīra šim industriālajam materiālam jaunu dvesmu un izskatu. Saplāksnis, kas zināms kā funkcionāls materiāls, ar virsmas dizaina palīdzību pārtapa par taktīlu un grafisku gala produktu. Mārketrijas meistarklasi vadīja Adatu Fabrikas kokapstrādes meistars Māris Saulgriezis.

New Materials

Studenti šajā grupā lauza priekštatu par koku, kā par cietu un blīvu materiālu. Ar sastāvdaļām, kas nāk tikai un vienīgi no koksnes apstrādes, tika radīti jaunu biomateriālu koncepti un produktu priekšlikumi. Meistarklasē studenti apguva koku savienojumu veidus pie Adatu Fabrikas kokapstrādes meistara Māra Saulgrieža, kā arī biomaterālu receptes tika apgūtas pie Sarmītes Poļakovas.

ĪSTENOTIE PROJEKTI:

FIBRĒ

Marta Boniakivska (UA) & Pēteris Cukurs (LV)
Koksnes un koka pārstrādes industrijai ir svarīga loma ilgstējīgas nākotnes attīstīšanai. Dažādu blakus produktu un pārpalikumu izmantošana, kā piemēram koka un dēļu atgriezumi, miza un skaidas var tikt izmantoti jaunu, ilgtspējīgu materiālu un produktu biomateriālu attīstībai. Pašlaik aptuveni 50% no koksnes pārstrādes veido dažādi blakusprodukti, kas tiek pārvērsti zemākas kvalitātes materiālos. Tāpēc mums gan radoši, gan zinātniski jāpēta veidi, kā pilnvērtīgi izmantot visu koku.
Fibrē izmanto koksnes dabiskās saistvielas kā arī celulozes šķiedras jauna, mīksta materiāla izstrādē. Tas piedāvā iepazīt koksni pilnīgi jaunā un pārsteidzošā veidā.

TRÉTEKA

Justus Pläge (DE), Anete Trifanova (LV) & Jökull Þór Ellertsson (IS)
Iedvesmojoties no sasmalcinātas mizas taktīlajām īpašībām, topošie dizaineri apņēmās atveidot “Birkenstock” kurpi izmantojot tikai un vienīgi koksnes materiālus, kā piemēram, zāģu skaidas, mizas pulveri un celulozes līmi. Pārsteigti par jauniegūto biomateriālu elastību, grupa paplašināja to pielietojuma iespējas un izveidoja papildus aksesuārus.

BAB- BEND A BENCH

Leon Pautsch (DE)
BAB ir presforma, kas piedāvā iespēju pašam veidot mēbeles atbilstoši telpiskajām limitācijām. No vienkārša krēsla līdz 10 metrus garam solam - viss ir iespējams - nepieciešams tikai nažfinieris. 
Projekta mērķis ir, izmantojot koka lieces tehniku, izveidot ilgtspējīgu mēbeli, kas izskatās tā, it kā būtu izgatavota no viena saplākšņa gabala. Pie tam, procesā atklājas, ka izliektais sols ir pārsteidzoši plāns noturīgs.
Izstrādājot citas formas ir iespējams paplašināt iespējamo saliekamo mēbeļu klāstu.

UNEVEN DENSITY, UNLIMITED POSSIBILITY

Sawan Singh (IN) & Mahesh Kumar (IN)
Apvienojot koka stumbra dabisko eleganci ar saplākšņa efektivitāti, šis veidojums demonstrē vienādu tilpumu abās produkta pusēs, bet ar mainīgu blīvumu. Koka stumbram piemīt dabiska izturība, tāpat kā precīzi veidotajai konstrukcijai, kurā izmantots krietni mazāk materiāla.
Produkts ir balstīts uz mūsdienīgiem inženiertehniskajiem principiem, kas liek uzsvaru uz resursu efektivitāti. Tas kalpo kā atgādinājums, ka gudrs dizains var radīt gudrākus un ilgtspējīgākus risinājumus.

THE REAL NATURAL

João Calado (PT)
“Vai Tu kādreiz izlicies par kāpuru? Šis jaunais lapu caurduris palīdzēs Tev sajusties kā “īsta meža” dzīves cikla dalībniekam. 
Atspoguļojot Kuldīgu kā vēsturisku pilsētu ar stingriem saglabāšanas un atjaunošanas noteikumiem, šis darbs ar humora un spekulācijas palīdzību, tiecas radīt risinājumu iedomātai nākotnei, kad meža saglabāšanas noteikumi ir bargi un novesti līdz smieklīgai galējībai.  Šādi rīki pastāv kā “problēmu risinātāji” iznīcinātai ekosistēmai. Caurduris rosina atmiņas par saikni ar dabisko, par to, kas reiz bija - atdarinot lapu caurumus ar nu jau izmirušiem kāpuriem.

ETHNICITY

Egle Alejevaitė (LT)
Kādu lomu mūsdienās spēlē amatniecība? Vai amatniecība var saplūst ar modernismu?
Amatniecība pastāv jau tūkstošiem gadu. Radot lietas ērtākam dzīvesveidam, cilvēki, tīši vai netieši, bija darbu radītāji. Mūsdienās uz amatniecību mēs raugāmies atturīgi, jo šie darbi bieži neatbilst modernajai dizaina valodai. Izmantojot māksliniecisku pieeju, darba autore cenšas savienot improvizētas formas meklējumus ar intriģējošu koka tekstūras izpēti.

INSIDE THE TREE

Emīlija Lūse (LV)
Koki ir dzīvas būtnes - tie dzīvo, dzird un jūt. Ja zināt, kā runāt koku valodu, varat atklāt pilnu koka stāstu. Stumbra izliekums, nepareizi nogriezts zars vai sulu plūsmas trūkums - katra detaļa atklāj koka vēsturi. Tā ir kā valoda, kas stāsta, ko koks ir piedzīvojis.
Autore savā darbā aicina skatītāju vērot kokus un to apkārtni. Tāpat kā ar svešu valodu - iedziļinoties vēsturē un cilvēka stāstā, mēs uzzinam daudz kā jauna.
Arī saplākšņa ārējās šuves un raksts var šķist bezjēdzīgs. Toties , ieskatoties dziļāk un izprotot šo valodu, var ieraudzīt notikumus, kas veidojuši koka dzīvi.

BEING SURFACES

Ana Cação (PT)
Cik bieži, lietojot no koka izgatavotus produktus, Tu atceries, ka kādreiz tie ir bijuši dzīvas būtnes?
Starp koku ciršanu un izstrādājumu lietošanu mēs esam aizmirsuši, ka tie reiz bija dzīvi. Mēs augstu vērtējam viendabīgus gabalus un bieži izvēlamies slēpt koka mezglus, īpaši industriālā mērogā.
Iedvesmojoties no koka dzīslām, dizainere sniedz jaunu skatījumu uz mārketriju un pēta virsmas dizainu, vienlaikus pievēršot uzmanību trīsdimensionalitātei un pieskārienam. Izmantojot atgriezumus, viņa cer izcelt to, kas liek mums atcerēties, ka reiz koks ir bijis dzīvs.

EMBRACE THE TREES

Khant Khant Than Soe
Šīs pedanta lampas ideja ir demonstrēt, ka arī nokaltušu koku zari var kļūt par mākslas darbiem un estētiski pievilcīgiem izstrādājumiem, neizmantojot industriāli ražotus kokmateriālus.
Dizainere izveidoja stropam līdzīgu struktūru, kas piestiprināta pie zariem, nezaudējot funkcionalitāti.

SCIURA

Irene Di Lenardo un Roberto Milaneto
Kāds amatnieks, iedvesmojoties no kādas vecas kundzes no Lombardijas, kuru viņš mīļi sauca par “sciura”, atklāja slapja koka elastību. Aizrauts ar viņas graciozitāti un koka aušanas tradīcijām, viņš izgatavoja galdu bez līmes, paļaujoties tikai uz koka dabisko spriegojumu. Galda arkas forma un šaha rakstu, ko iedvesmojušas sievietes elegantās formas, apvieno skaistumu un izturību. Šis inovatīvais dizains simbolizē tradīcijas un mūsdienīgumu, stāstot par transformāciju un ilgtspēju.

PUCCIO

Federico Giuberti
Vai esat redzējuši, kā kokI ielec peļķē?
“Puccio” iepazīstina ar jaunu, poētisku pieeju finiera krāsošanai. Tas izmanto koksnes absorbējošās īpašības un šķiedru rakstus, lai radītu unikālas un neatkārtojamas pārejas krāsas. 
Katrs finieris pārvēršas par organisku mākslas darbu, godinot dabas varenību un cilvēka meistarību, kas ir ideāls līdzsvars starp inovāciju un ilgtspēju. “Puccio” mākslinieciskais redzējums nevainojami saplūst ar rūpniecisko ražošanu, radot finierus, kurus var izmantot dažādos pielietojumos. 

MYSTERY BOX

Gatis Gorodničijs (LV)
Parasti mēs zinām koku kā cietu materiālu, taču, izmantojot laminēšanu un ergonomisku dizainu, saplāksni to var pārveidot par ērtu sēdmēbeli. Līmējot plānas saplākšņa loksnes un pārklājot tās ar polsterētu vinilu, Gatis radīja sēdmēbeli, kas ir gan izturīga, gan ērta. Šī mēbele parāda, kā koksni var pārveidot, lai tā vienlaikus būtu gan cieta, gan mīksta.

Fakti:
Organizētājs: Latvijas Mākslas akadēmija, Dizaina nodaļa.
Komanda: Matīss Zvaigzne, Sarmīte Poļakova, Rodions Zeņevičs, Elīna Pērkone.
Programmas kuratori un vadītāji: Produktu un materiālu dizainere, LMA vieslektore Sarmīte Poļakova un Zīmola Knop-Knop vadītājs un LMA vieslektors Rodions Zeņevičs


Atbalstītāji: Adatu Fabrika,  Kuldīgas pašvaldība, A/S Latvijas Finieris, Latvijas Valsts Meži, Koksnes Ķīmijas Institūts